Skip to main content

Kroatien - Vrsar

Halvön Istrien, som skjuter ut i den nordligaste delen av Adriatiska havet, har blivit en av Europas mest omtyckta resmål. Kusten är vidunderligt vacker och här finns flera fascinerande städer. Vi bor i utkanten av charmiga solblekta Vrsar med en lång historia och härliga stränder med kristallklart havsvatten. Byn ligger mitt emellan orterna Porec och Roivnj, belägen på en liten kulle med pittoreska torg, kullerstensgator och små restauranger.

Fritextsökning

Dagsprogram

• 3/10
    Buss Karlstad-Grums-Säffle-Åmål-Vänersborg-Mölndal-Helsingborg

• Dag 1.: Till Rostock

Avresa med buss på morgonen till Helsingborg. Kort färjetur till Helsingör och i Gedser är det dags för nästa färja till Rostock. Under överfarten blir det tid för mat och shopping. Övernattning i Rostock.

• Dag 2.: Rostock-Bayern

Resan fortsätter på bekväma tyska motorvägar utanför städerna Berlin, Leipzig och Nürnberg mot varmare breddgrader söderut. Middag och övernattning på trevliga hotell Günter i Lenting nära Ingolstadt.

• Dag 3.: Bayern-Istrien

Dagens etapp går förbi München och senare genom den österrikiska alpvärlden med vackra vyer i alla väderstreck. Vi passerar orter som Spittal och Villach, innan vi kommer in i Slovenien. Resan går på nya motorvägar utanför huvudstaden Ljubljana innan vi når vårt mål på Istrienhalvön i norra Kroatien. Efter en välkomstdrink installerar vi oss för 7 nätter på 4-stärniga hotell Resort Belvedere som ligger på en sluttning vid havet med bra läge nära Vrsar och direkt vid sten- och klippstranden som fått den internationella utmärkelsen Blue Flag för sitt rena och klara badvatten. Frukost och middag serveras varje dag. På hotellet finns ett härligt poolområde samt två restauranger och barer.

Snittemperaturer oktober:
    Dag: 19o
    Vatten: 19o

Bayern-Istrien
  • Dag 4-9.: Vrsar

Nu väntar härliga dagar med avkoppling på vårt trivsamma hotell med vacker utsikt över marinan och Vrsars Gamla stan. Våra Superior rum har balkong och ligger runt om på den fina hotellanläggningen som även erbjuder restaurang, pub, pizzeria och barer. Efter ett härligt dopp i poolen eller i det kristallblåa havet kan det passa med en promenad in till Vrsar mysiga lilla centrum som ligger på promenadavstånd längs den trevliga strandpromenaden med affärer, restauranger, caféer och barer. Vi erbjuder två intressanta utflykter (exkl.) för att bekanta sig mera med den vackra halvön Istrien.

Vrsar
  • Utflykter (exkl.)

Pula och Nationalpark Brijuni – heldag med lokalguide
    Pula har en händelserik historia och det romerska och italienska arvet påminner sig ständigt. Gatunamnen skyltas på både kroatiska och italienska och en mäktig amfiteater påbörjad av kejsare Augustus och färdigställd av kejsare Titus, står välbevarad kvar än idag. Vi börjar dagen med en stadsvandring i Pulas äldre kvarter, besöker amfiteatern och lokala marknader. Fri tid ges för lunch innan vi fortsätter till den charmiga fisekbyn Fazana där vi tar båten till nationalparken Birjuni som finns med på UNESCOS:s världsarvslista. Brijuniöarna är en av de mest besökta nationalparkerna i Kroatien och består av 2 öar och 12 holmar. Med sina vackra stränder, skogar och orörda natur strömmar besökare från alla håll för att uppleva den. Här har Kroatiens president sitt sommarresidens och besöks gärna av statsmän och kända personer som njuter av denna vackra skärgård. Vid ankomst på huvudön Veli Grijun, den mest besökta av alla Brijuni-öarna, väntar en rundtur med minitåg, ett besök i Safariparken samt muséet och kyrkan St. Germana.

Båttur & ostronprovning
    Istrien är välkänt för sin mat och är en berömd naturlig livsmiljö för ostron. Vi gör en 3-timmars båttur längs den vackra Adriatiska kusten från Vrsar via Limski kanal och vidare till mysiga staden Rovinj. Ombord på båten provar vi några av de berömda ostronen och därtill serveras lokalt vin/läsk.

• Dag 10.: Kroatien-Bayern

Efter frukost påbörjar vi hemresan, som går via Trieste i Italien vidare mot Österrike. Vi passerar Villach och Salzburg och framemot eftermiddagen kommer vi in i Tyskland och fortsätter vår färd till norr om Ingolstadt. Middag och övernattning på charmiga hotell Heckl i landsbyn Kinding.

• Dag 11.: Bayern-Rostock

Resan fortsätter norrut till Rostock för middag och övernattning.

• Dag 12.: Till avstigningsorten

Vi tar morgonfärjan till Gedser, kör vidare genom Danmark och senare från Helsingör till Helsingborg. Under eftermiddagen och kvällen når vi våra avstigningsorter.

Avgångar & priser

AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
3/10Flera Kroatien - Vrsar, 12 dagarMer än 815 860:-BokaMer information

Hotell

Övernattning Dag 1 - 2

Hotel Sportforum
HotelSportforum i Rostock är ett modernt sport- och konferenshotell, inbäddat i många idrottsanläggningar...

Övernattning Dag 2 - 3

Hotel Günter
Hotel Günter är ett trevligt hotell i Lenting nära Ingolstadt. Njut av den mysiga atmosfären och komforten på vårt hotell, upptäck det fantastiska naturlandskapet mellan Donau-dalen och Frankiska albs...

Övernattning Dag 3 - 10

Maistra Select Belvedere Resort
Hotellets moderna rum ligger precis vid havet, längs en svag sluttning uppför med vacker utsikt över de 18 öarna i Vrsars skärgård. På bara några minuters promenad längs strandpromenaden nås Vrsars ce...

Övernattning Dag 10 - 11

Hotel Heckl
Välkommen till Hotell Heckl. Rummen är utrustade med en genomtänkt design och högkvalitativa möbler och uppfyller de högsta kraven. Många av våra rum har också en balkong och en underbar utsikt över...